Co zrobić, gdy ogrzewanie przestaje działać? Szybki poradnik na zimowe awarie
Zima to czas, gdy domowe systemy grzewcze pracują na pełnych obrotach, zapewniając ciepło i komfort w pomieszczeniach. Co jednak zrobić, gdy ogrzewanie nagle przestaje działać? Poznaj praktyczne wskazówki, jak poradzić sobie z awarią i dowiedz się, kiedy niezbędna będzie pomoc serwisanta.
Awaria ogrzewania w domu może przytrafić się w każdym momencie, ale szybka reakcja i znajomość podstawowych procedur pomogą uchronić domowników przed długim oczekiwaniem na pomoc i dyskomfortem cieplnym. Co należy sprawdzić w przypadku awarii domowego systemu grzewczego przed wezwaniem fachowej pomocy i kiedy warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnego serwisu?
Sprawdź podstawowe ustawienia systemu
Często problem z ogrzewaniem wynika z błahych przyczyn, które można szybko naprawić:
- Termostat: warto upewnić się, że termostat jest włączony, ustawiony na odpowiednią temperaturę i działa poprawnie. Aby sprawdzić, czy urządzenie grzewcze uruchamia się wystarczy zwiększyć temperaturę o kilka stopni.
- Zasilanie: należy też sprawdzić czy system grzewczy jest podłączony do prądu. Czasem wyłącznik lub bezpiecznik może zostać przypadkowo odłączony.
- Tryb pracy: warto również upewnić się, że kocioł lub pompa ciepła są ustawione na tryb ogrzewania, a nie tylko podgrzewania wody użytkowej.
W przypadku kotła gazowego, zaleca się przeprowadzić szybki przegląd:
- Ciśnienie w układzie: należy sprawdzić manometr na kotle. Ciśnienie powinno wynosić od 1 do 2 barów. Jeśli jest zbyt niskie, trzeba uzupełnić wodę w instalacji zgodnie z instrukcją producenta.
- Kontrola gazu: warto sprawdź, czy zawór gazowy jest otwarty, a dostawa gazu nie została przerwana.
- Reset urządzenia: jeśli kocioł przestało działać prawidłowo, można spróbować go wyłączyć i włączyć ponownie po chwili. Niekiedy jednak samo odłączenie kotła od prądu nie jest rozwiązaniem i należy go zresetować. Resetowanie kotła należy przeprowadzić zgodnie z instrukcją producenta. Dla przykładu, resetowanie kotła Vitodens 050 polega na jednoczesnym przyciśnięciu przycisku Mode i OK oraz przytrzymaniu przez 5 sekund. Powoduje to usunięcie z pamięci regulatora kotła ostatniej usterki i ponowną próbę uruchomienia urządzenia. W takim przypadku zaleca się odczekać ok. pół godziny – niekiedy bowiem kocioł musi ostygnąć przed ponowną próbą zapłonu.
Skontroluj grzejniki
Jeśli grzejniki nie grzeją równomiernie, może to wskazywać na problemy w instalacji. Gdy grzejniki są ciepłe tylko u dołu, a zimne na górze, mogą wymagać odpowietrzenia. W tym celu należy użyć specjalnego klucza, aby delikatnie odkręcić zawór i usunąć powietrze, aż zacznie wypływać woda. Należy również upewnić się, że zawory przy grzejnikach są otwarte.
Zanim wezwiesz serwis
- Przed skontaktowaniem się z infolinią bądź wezwaniem serwisanta, warto zapoznać się ze wskazówkami, które mogą być pomocne w samodzielnym rozwiązaniu zakłócenia pracy urządzenia. Znaleźć je można w poniższym linku: https://www.viessmann-serwis.pl/serwisonline/zanimwezwieszserwis
- Jeśli na regulatorze kotła świeci czerwona dioda, należy nacisnąć przycisk odblokowania usterki i zapisać jej kod z wyświetlacza. Aby rozpoznać usterkę można skorzystać ze strony https://www.viessmann-serwis.pl/serwisonline/rozpoznanieusterki. W celu zdiagnozowania usterki wystarczy wpisać numer katalogowy urządzenia (pierwsze siedem cyfr numeru fabrycznego), a następnie wybrać kod usterki z listy. Znając rodzaj usterki można niekiedy samodzielnie podjąć odpowiednie kroki, np. po konsultacji telefonicznej z infolinią serwisową lub serwisantem.
- W przypadku wystąpienia problemu z urządzeniem Viessmann, można skontaktować z konsultantem pod numerem telefonu: 801 0 801 24. Pomoże on rozwiązać problem zdalni, a gdy okaże się to niemożliwe bez przyjazdu serwisanta na miejsce, umówi niezwłocznie jego wizytę.
Kiedy wezwać serwis?
Jeśli po wykonaniu zalecanych kroków ogrzewanie wciąż nie działa, czas skontaktować się z profesjonalistami. Oto sytuacje, w których niezbędna jest pomoc serwisanta:
- Brak efektów po resetowaniu i sprawdzeniu ustawień.
- Dziwne dźwięki lub zapachy wydobywające się z urządzenia grzewczego.
- Wycieki wody z instalacji lub samego kotła.
- Problemy z instalacją elektryczną (np. brak reakcji kotła na zasilanie).
Jak zapobiec przyszłym awariom?
Regularna konserwacja i przeglądy instalacji grzewczej to klucz do bezawaryjnej pracy systemu. Dbając regularnie o domową instalację grzewczą, zapewniasz sobie i swojej rodzinie ciepło oraz bezpieczeństwo przez całą zimę. Aby uniknąć niespodziewanych awarii należy pamiętać o zlecaniu corocznego przeglądu specjalistom przed rozpoczęciem sezonu grzewczego, a także o monitorowaniu ciśnienia i stanu paliwa - rutynowe kontrole pozwalają szybko reagować na zmiany.